Hoe ga je om met leegte, pijn, wrok, verdriet en eenzaamheid na een relatiebreuk? 4

relatiebreuk

Eerst en vooral, begrijp dat een relatiebreuk of gebroken hart, net zoals elke verlies een rouwproces is. Dat proces verloopt in fases waarvan elke fase weer voorbijgaat. Deze fases verlopen niet altijd even strak in volgorde en lopen wel eens kris-kras door elkaar heen. Wat kan je nog doen?


Acepteren

Accepteren is noodzakelijk. Daardoor kunnen de pijnlijke gevoelens zich volwaardig tonen en natuurgetrouw verdwijnen. Voor veel mensen is dit bijna een onmogelijke opgave. Vooral wanneer de gevoelens te intens en de gedachten te tegenstrijdig zijn. Daarom zijn vrienden, familie en zelfs professionele steun belangrijk. Zij kunnen je bij staan terwijl het allemaal door je heen gaat.


Doorleven

Geconfronteerd worden met de pijn, leegte en eenzaamheid die uit een relatiebreuk tevoorschijn komt is heel moeilijk. Velen ontwijken het door naar de volgende relatie te gaan waardoor ze het niet hoeven te ondergaan. Maar dit is maar schijn en tijdelijk. Want onverwerkte leegte, verdriet, pijn, boosheid en eenzaamheid komt altijd weer terug te voorschijn. Wanneer dit tevoorschijn komt in de nieuwe relatie, wordt dat uitermate pijnlijk voor de nieuwe partner. Hij of zij krijgt dan ongewild en onverdiend zaken naar zich geslingerd die opnieuw naar een breuk gaan leiden. Want ondoorleefd leed veroorzaakt meer leed.


Begrip

Ga met begrip de leegte in jezelf binnen. Jouw aandacht vult die ruimte. Ga dus met een helende, begripsvolle aandacht in de leegte. Blijf daarnaast ook omgaan met vrienden, familie, kennissen zodat zij ook vervullend kunnen zijn tijdens het rouwproces. Wandel, fiets, sport of beweeg. Kijk naar komische films en luister naar hartverwarmende muziek. Want ook dat zorgt voor lichtpuntjes tijdens het proces. Later als je er doorheen bent, gaan de goede dingen die je tijdens het verwerken van verlies gedaan hebt, hun vruchten afwerpen. Overweeg ook tussentijds een afspraak om je professioneel te laten begeleiden tijdens je rouwproces. Hoewel je er inderdaad zelf doorheen dient te gaan, staat nergens geschreven dat je het in je eentje moet doen. En met professionele hulp gaat het gewoon sneller en eenvoudiger.


Gedachten

Sta ook niet te lang stil bij en geef niet teveel aandacht aan wat je kwijt bent of wat beter had geweest. Dat dient je niet en maakt het enkel nog pijnlijker. Wat niet was, was er niet en zou er ook nooit geweest zijn, ongeacht wat je toen of nu of straks denkt. Wij mensen denken te vaak dat onze gedachten over hoe het moest of moet zijn, juist zijn. Maar dat is het niet. Zo denken is enkel strijd voeren tegen de realiteit. En de strijd tegen de realiteit, is een strijd die we altijd verliezen. Het leven buigt zich nu eenmaal niet probleemloos of zonder kwalijke gevolgen naar onze wil. Wat was, was. Wat is, is. Niet alles is goed, niet alles is slecht. Je keuzes van vandaag beïnvloeden wel mee het verloop van morgen. Maar wat er werkelijk gaat komen valt nog te ontdekken.


Aandacht

Geef accepterende en begripsvolle aandacht aan wat je voelt maar geef er niet teveel gedachten aan. Het is uitermate moeiteloos om mee te gaan in de kwellende gedachten die ontstaan uit de pijnlijke gevoelens. Maar dat soort gedachten hebben gewoon nog meer pijnlijke gevoelens als effect. Een relatiebreuk brengt al genoeg pijn teweeg. Het is dus niet nodig om dat nog erger te maken met gedachten die noch behulpzaam, noch bevrijdend, noch genezend zijn. Ze komen wel automatisch, maar daarom hoef je er nog niet zoveel aandacht en tijd aan te besteden noch er in mee te gaan.


Vertrouwen

Het heeft geen zin om je te zeggen: “heb vertrouwen dat het weer goed zal gaan met je”, als je geen vertrouwen hebt. Want zelfs wanneer het waar is dat het hierna weer goed en zelfs beter met je zal gaan, kan je jezelf niet verplichten vertrouwen te hebben als er geen vertrouwen is. Maar wees wel benieuwd. Stel niet al uw geloof in de zorgelijke gedachten of steek niet al uw tijd in het zorgelijk denken. Hou de goede mogelijkheden ook open, zelfs als je er niet in gelooft. En als je toch nog vertrouwen hebt, stel dan je vertrouwen want dat stelt op voorhand al gerust. Maar besef ook dat het allemaal een eigen tempo heeft en dat het zich niet schikt naar jouw wil, werkplanning of tijdschema. Onderga wat onvermijdelijk is en laat je bijstaan, want je hebt heel wat meer te winnen dan dat je verloor.


Zelf heb ik al een tiental relatiebreuken te verwerken gekregen. Sommigen vonden het heerlijk om de schuld en oorzaak volledig in mijn schoenen te schuiven, anderen hadden meer inzicht. Maar wat de oorzaak, uitleg of rechtvaardiging van al dat aangedaan leed ook geweest mocht zijn, het doorleven en verwerken ervan was onvermijdelijk. En het doet er niet toe hoe vaak mijn hart gebroken is geweest, als het gebeurt doet het vandaag nog steeds evenveel pijn als toen. Maar de liefde die ik voel in mijn hart is nog nooit gebroken geweest. Het heeft gewoon meer plaats gekregen. En ondanks mijn leven zelden verloopt zoals ik het me wens, voel ik me na het doorleven van onvermijdelijk leed, goed, sterker en gelukkig. De lessen die ik heb geleerd zijn gegrift. En niets geeft me meer voldoening dan deze in alle oprechtheid met u te delen, als schrijver, als coach en als mens.


 


Over Dennis

Transformatiecoach, -leraar, mentor en gastspreker met meer dan 20 jaar ervaring in binnen- en buitenland. "Kracht zit niet in het uiterlijk vertoon, maar in de wijze waarop we met de omstandigheden omgaan."

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 gedachten over “Hoe ga je om met leegte, pijn, wrok, verdriet en eenzaamheid na een relatiebreuk?